expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

Followers

Korang Yang Ke...

Wednesday, September 28, 2016

Mula Belajar Actuary: Diploma atau Degree Terus?

Assalamualaikum...

Dah lama tak update pasal actuary. So far aku masih mencari nota-nota percuma yang sedikit sebanyak dapat membantu aku untuk study. Banyak dah jumpa. InsyaALLAH aku akan mula atur balik jadual hidup aku untuk study balik. By the way, aku start dengan first paper dahulu, berkenaan statistik dan kebarangkalian. Harap dapatlah aku catch up balik. Amin...

Kalau nak masuk bidang Actuary, paling penting kau kena ada ilmu Matematik yang teramatlah kuat. Sejak tadika lagi kau dah kena suka Matematik. Camtu. Ok let say, kau memang cemerlang. SPM kau pun cemerlang terbilang gemilang gitu. Matematik dengan Matematik Tambahan kau skor A+. Dan kau pun memang target nak belajar course Actuary. Tapi kau nak sambung belajar kat Malaysia je. Kat Malaysia, Ada dua pilihan cemana kau nak sambung belajar dalam bidang Actuary:

1) Diploma
2) Degree

Kalau nak lompat degree terus, kenalah kau sambung STPM ataupun Matrikulasi. Aku tak sure pasal diploma tapi rasanya masih sama. Isi UPU.

Jadi, antara dua pilihan ni, yang mana satu lagi baik? Mestilah ada pros and cons.

Diploma

Aku tak de pengalaman belajar level diploma so aku tak tahu cemana silibus diorang. Tapi boleh aku kata untuk level diploma ni dia banyak ajar basic dulu. Bagi aku bagus sebab tak de lah nanti student hilang arah. Student pun boleh kejar pembelajaran sepanjang tahun-tahun diploma. Dan paling penting, untuk Actuary khususnya, dalam tahun-tahun diploma ni kau boleh dah plan untuk ambil Professional Exam. Kalau banyak duit, konfiden, boleh daftar terus. Dalam 3 tahun tu insyaALLAH kau dah boleh lepas at least 2 atau 3 exam. Sambil-sambil tu mestilah boleh skor pointer 4flat untuk diploma. Nanti bila sambung degree, subjek yang betul-betul mendalam pasal actuary insyaALLAH boleh skor jugak. Cons ni aku tak jumpa lagi. Kena tanya diorang yang start dengan diploma lah.

Diploma Actuary hanya terdapat di UITM untuk IPTA. Aku tak keep track untuk IPTS.

Degree

Pilihan utama kebanyakan bakal student. Masa yang cepat sebab degree hanya 3 tahun je belajar. Banding dengan diploma 3 tahun lepas tu degree 2 tahun, maka ramai yang pilih untuk sambung belajar di Matrikulasi atau STPM dahulu kemudian terus masuk IPTA sambung degree. Itu pro. Cons dia, silibus memang pack (bagi aku) dan kalau tak bersedia, memang kau akan terkapai-kapai sepanjang pengajian kau. Macam aku lah. Haha... Tapi aku ni kes terpencil. Ramai yang pilih jalan ni skor dengan jayanya. Berkenaan professional exam, boleh ambil masa pengajian jugak. Banyak duit, konfiden, daftar je lah. Most student (Chinese usually) diorang dah habis 4 exam by the end of their 2nd year. Masa 3rd year dah rilek. Tumpu nak maintain pointer je.

Degree Actuary ada kat UKM, UM, USIM, dan UITM untuk IPTA. Aku tak keep track untuk IPTS.

Jadi, personaly, aku rasa kalau kau slow learner (macam aku. sedih tol dah 4 tahun lepas grad baru sedar haha), baik lah mulakan dengan diploma dulu. Kuatkan basic berkenaan actuary supaya nanti korang boleh skor professional exam dan pointer sepanjang pengajian. Degree bagi aku tak macam tu sebab expectation kau dah ada basic tu. Sebab tu ia menjadi masalah buat aku. Bayangkan student science yang tiba-tiba kena belajar ekonomi. Mau terkejut otak kau. Tapi kalau berusaha insyaALLAH boleh grab jugak.

Tapi kalau kau tengah memilih ni, make sure kau tahu apa yang kau buat. Aku dulu terlalu ikut mainstream flow. Sambung matrikulasi then dapat degree Actuary. Semuanya sebab mentaliti "diploma tu level cikai je". Ye aku memang berfikir macam tu dulu. Inilah hasilnya. Orang boleh bagi pendapat kat kau je. Jangan ambil diploma nanti lama sangat, katanya. Tak kiralah dari mana pun kau bermula, kalau kau ada keazaman tu, peluang kau kat luar lebih cerah kalau kau ada faktor yang mampu buat kau lebih menonjol. Walaupun kau bermula dengan diploma.

Satu lagi mentaliti. Aku dulu dimomokkan dengan kata-kata oleh manusia tersebut (rahsia) bahawa graduan yang bermula daripada diploma (senang cerita, kau masuk UITM) tak laku dalam pasaran kerja. Katanya asal company besar-besar dalam bidang actuary ni tau kau asal UITM, diorang tak pandang kau. NO. NO. NO. Screw that person. Aku sekarang tak percaya dengan teori sampah ni. Pendapat aku, asal kau ada ilmu Actuary yang kuat, lepas tu kau lulus banyak professional exam, itu dah cukup untuk buat kau menonjol daripada orang lain yang sama-sama fight dengan kau. Kat mana kau belajar tu tak penting sebab ilmu yang dituai tu sama je. I guess i was too young too dumb to realize what am i doing in my previous 7 years.

Lastly, mana-mana pun jalan yang dipilih, belajarlah betul betul. Diploma dan degree ada pros and cons tapi berdasarkan pengalaman aku, memulakan actuary dengan degree adalah satu kesilapan. Dan aku nak tebus kesilapan ni. Semoga semuanya berjalan lancar untuk aku. InsyaALLAH.

p/s: segala pendapat yang aku taip dalam entri ni adalah berdasarkan pengalaman aku semata-mata dan diharap tidak mempengaruhi mana-mana keputusan yang dibuat dalam hidup kau orang. Kalau rasa nak mula dengan degree, go for it. Kalau rasa nak masuk UITM, go for it also. Asalkan kau orang tau bagaimana nak aturkan jalan hidup korang. Hehe...


No comments:

Degup Jantung

Related Posts with Thumbnails

Pengunjungku Dari Luar Negara

free counters
Web Analytics