expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

Followers

Korang Yang Ke...

Tuesday, July 26, 2016

Aktuari dan aku

Assalamualaikum...

Entri ke-300 y'alls!



Tak de kaitan pun. Baiklah berbalik pada topik asal.

Aku asalnya seorang Student Sains Aktuari di UKM. Dan sekarang dah 4 tahun lepas aku habis grad pada 2012. Kalau tak kenal aku, bila aku bagitau yang aku ni student Aktuari, semua mesti rasa aku ni budak bijak. (Walaupun masih ramai yang tak tahu menatang apa tu Aktuari)

Hakikatnya tak.

Kalau kat sekolah kita ada kasta kelas cerdik dan kelas tak cerdik. Dah 2016 pun masih banyak sekolah yang gunakan sistem kasta ni. Duhhh... Taraf aku kat Universiti sama macam budak tak berapa cerdik tu. Kalau exam tu, kira aku la nombor last. Aku tak nafikan memang zaman aku kat Universiti dulu, aku banyak main-main. Tak study. Asyik Facebook Twitter je. Walaupun aku jarang ponteng kelas, tapi bila datang kelas pun aku langsung tak faham apa yang di ajar. Untuk cerita selanjutnya carilah kat entri sebelum ni.

Sekarang Alhamdulillah aku dapat kerja yang sedikit senang sekarang. Jadi Audit Assistant kat audit firm. Memang lari sangatlah dengan bidang aku dulu. Tapi banyak sangat masa terluang. Dan secara tiba-tiba aku tergerak hati untuk menyambung balik kerjaya aku dalam bidang Aktuari ni.

Cuma sekarang ni banyak persoalan dalam kepala aku.

1) Layak lagi ke aku
2)....
3)....

Tak. Sebenarnya itu je persoalan aku. Haha

Kalau aku nak proceed dalam Aktuari ni, jalan yang aku nampak sekarang ialah daftar professional exam. Yuran dia boleh tahan lah mahal. lepas convert dalam RM 1000 jugaklah. Aku dah tekad dah sebenarnya. Kumpul duit dan dalam masa yang sama study hard.

Aku kalau boleh memang tak nak refer kat mana-mana lecturer aku dulu. For sure diorang demotivate aku. Maklumlah masa belajar dulu main-main. Once stupid always stupid.

Aku sebenarnya tergerak nak sambung balik sebab aku nak upgrade diri aku. Sampai bila nak di takuk lama macam ni. Plus aku jeles jugak tengok life coursemate yang lain yang proceed dengan Aktuari lepas grad. Aku nampak cabang untuk memajukan diri dalam bidang Aktuari ni luas.

Kalau dulu memang diorang akan nasihat aku tak payah membazir duit nak ambik professional exam ni. Tapi sekarang aku rasa kalau aku push diri aku, aku boleh buat kot.

So aku harap semangat aku kuat untuk teruskan niat aku ni walaupun banyak masa aku doubt diri aku.

InsyaALLAH.

1 comment:

Aliya Ramli said...

Keep it up!Nothing is impossible :)

Degup Jantung

Related Posts with Thumbnails

Pengunjungku Dari Luar Negara

free counters
Web Analytics