expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

Followers

Korang Yang Ke...

Saturday, September 27, 2008

Patut ke???

Aku tengah terkandas di kolej ni. Gara-gara lewat beli tiket. Huwa.... X pe la. nasib ramai geng.

Paper pun, aku nak story satu hal. Aku terbaca blog manusia ini. Ade salah satu bende yang menarik untuk dikupas bersama. Korang bace petikan blog die mengenai sebab die memilih kerjaya doktor.

"jujur aku ngaku. kalau diperatuskan sebab2 aku, 80% kerana duit. 19% kerana aku taknak susah2 cari keje nti. 0.9% sbb aku tak suke math. 0.1% barula sampai sbb aku nak tolong org sakit."

Patut ke ini reason die nak jadi doktor? Tengok betul2. Reason die sebab nak tolong orang cume 0.1%. Habis tercemar kerjaya yang mulia ni. Kalau nak tau, memang ni senario sekarang. Ramai nak kerja yang glamor2 macam doktor, jurutera, lawyer sebab nak famous. Nanti balik kampung orang pn pandang x cukup mate, bukan sebelah mate. Bahaye kalau pegi hospital n jumpe manusie macam ni. Silap2 mati orang tu karang. Ye la, start dgn niat yang x ikhlas. Kate orang, kalau niat x ikhlas, segala pekerjaan memang x diredhai Allah. Aku x tau sangat tapi keikhlasan nak membantu orang kene la diutamakan dulu berbanding hal2 peribadi ni. Memang x patot.

~Pilih kerjaya dengan sebab yang matang, ikhlas dan mulia. Bukan memntingkan hal2 peribadi~

2 comments:

Anonymous said...

hehehe...
mcm kenal jer blog tu...
sebenarnye bal, aku bukan nk ckp pape tp ni mmg realiti kehidupan...
ko mmg xleh nk nafikan kite keje sbb duit as the main reason...
money is why we find a job at the first place...
kire ok gak la niat nk tolong org tu maseh ade...

IQBAL ZARIN said...

no offense chan
hehehe
kalau dah tau x pe
tapi x kn la sampai sikit itu reasonnye
kalau ko cmner plak ha??

Degup Jantung

Related Posts with Thumbnails

Pengunjungku Dari Luar Negara

free counters
Web Analytics